Titel | Medelijden met de duivel |
Auteur(s) | Violet Le Roy |
ISBN | 9789461090195 |
Afmetingen | 213x136x30 mm |
Aantal pagina's | 318 |
Uitgever | De Crime Compagnie |
Taal | Nederlands; Vlaams |
Levertijd | Niet meer leverbaar |
Prijs | € 14.95 |
Bindwijze | Paperback |
Gewicht | 408 gram |
Ah, boektitel naar liedje van de Rolling Stones (de Brit Ian Rankin had ook een handje van het noemen van boektitels naar elpee- en songtitels). Violet kiest voor een inktzwarte titel, iets wat in de loop van het verhaal steeds meer betekenis. En dat verhaal in Medelijden met de duivel is niet misselijk; Leroy pakt flink uit en niet alleen qua pagina’s.
Geheim
Hoofdpersoon is Isabel Jansen, een dertiger die zeer jong een dochter heeft gekregen en samen met haar nog niet zo lang op het Amsterdamse Begijnhof woont. Met z’n tweeën want wie de vader is, weet niemand, behalve Isabel. Dan wordt op klaarlichte dag haar soul-mate Sara Hirsch in haar winkel in de chique PC Hooftstraat doodgeschoten. Isabel gelooft niet dat het om een simpele roofoverval gaat. Ze is vastbesloten uit te zoeken waarom Sara moest sterven en wie dit op zijn of haar geweten heeft. Om dat te achterhalen moet ze diep in het verleden graven en dat verleden ken – uiteraard – de nodige geheimen en raadsels. Die ook haar zelf raken, harder dan ze vooraf wist en die haar bovendien dwingen haar allergrootste geheim – wie de vader is van haar dochter en waarvoor ze door haar familie is verstoten – prijs te geven. Maar ook de geschiedenis van haar Joodse familie – en dus de Tweede Wereldoorlog – speelt een grote rol, evenals de ramp met de veerboot Herald of Free Enterprise in 1987, pedofilie en een zwendel in vervalste schilderijen.
Over Medelijden met de duivel zegt Leroy in een interview met vrouwenthrillers.nl zelf: “Het is gebaseerd op een gebeurtenis die mijn moeder als jonge vrouw meemaakte tijdens de Tweede Wereldoorlog. Opgejaagd door oorlogsgeweld kreeg ze onderdak bij zogenaamd goede Nederlanders. De man des huizes viel haar seksueel lastig. Mijn moeder nam dat niet en is daar weg gegaan. Dat had haar haar leven kunnen kosten, maar ze deed het toch.
Toen ze me het vertelde was ik zwaar onder de indruk van haar moed. En woedend op de man die misbruik maakte van mijn moeders kwetsbare positie. Ik kon die man wel villen. Ik wilde wraak voor wat mijn moeder was overkomen. Dat werd het thema van het boek: vergelding. De geschiedenis liet me niet los en werd de basis van Medelijden met de duivel. Daarin plaats ik de slachtoffers in een positie waarin ze niet weg kunnen.'
Medelijden met de duivel is een heftig verhaal, een zeer heftig verhaal. De misdaad is aanleiding tot het ‘opschonen’ van heel wat levensgeschiedenissen. En zoals zo vaak blijkt dat iedereen niet altijd meteen de waarheid spreekt, wanneer er wordt gevraagd in onderzoeksverband. Maar Leroy haalt wel erg veel uit de kast waar haar personages mee te maken krijgen, het grenst niet alleen aan het ongelofelijke, maar het gaat er ook overheen. Jammer, want als de setting wat kleiner, wat minder omvangrijk was gehouden, had dat de impact zeker vergroot.
Meer?
Op de website van de auteur (http://www.violetleroy.nl/de-thrillers/medelijden-met-de-duivel.html) is de proloog te lezen. Kunt u proeven of het naar meer smaakt!
Sara Hirsch wordt op klaarlichte dag in haar winkel op de PC Hooftstraat vermoord e niemand heeft iets gezien. Isabel haar beste vriendin gelooft niet in een toevallige roofoverval en gaat op onderzoek uit. De politie weet het ook niet zeker en inspecteur Hofmann is verantwoordelijke man.
Het verleden en wel specifiek de tweede wereldoorlog speelt een belangrijke rol. De grootouders van Isabel waren de buren van de joodse familie Hirsch. Sara's grootouders werden verraden en op transport gezet.
In het verloop van het verhaal blijken veel personen met elkaar verweven te zijn en dat maakt het verhaal te ongeloofwaardig. Natuurlijk is het fictie maar het kan ook allemaal net iets te veel zijn. Dat is in dit boek wat mij betreft het geval.
Het verhaal blijft wel boeien en je wil ook doorlezen en dat maakt wel veel goed. De achtergrond is ook intrigerend: een onverwerkt oorlogsverleden en de schaamte die daarbij een belangrijke rol speelt.
Net als in haar eerste boek: Tot de bodem bewijst Violet dat ze een goed verhaal kan vertellen.