Titel | De stad en het vuur |
Auteur(s) | Walter Lucius, Walter Lucius |
Ondertitel | Hartland trilogie 3 |
ISBN | 9789024586776 |
Afmetingen | 228x151x37 mm |
Aantal pagina's | 496 |
Uitgever | Luitingh Sijthoff |
Taal | Nederlands; Vlaams |
Levertijd | 2-3 werkdagen |
Prijs | € 24.99 |
Bindwijze | Paperback |
Gewicht | 672 gram |
Interview en recensie Walter Lucius
Walter Lucius (Walter Goverde, Den Helder, 1954) sluit met het magistrale De stad en het vuur zijn prachtige Hartland-trilogie af. In een eerder interview in het Parool vertelde hij al over het ontstaan van de trilogie rond de Nederlands-Afghaanse journaliste Farah Hafez en haar collega Paul Chapelle. Tijdens een interview begin oktober bij Boekhandel Krings ging hij in op het ontstaan van de personages.
Farah
“Een aantal dingen kwamen ruim tien jaar geleden bij elkaar. Het idee om een tv-serie te maken over twee journalisten à la Stieg Larssons boeken; het persoonlijke verhaal van actrice Jihane El Fahidi met wie ik aan een videoproject werkte en mijn eigen interesse voor wat zich in Afghanistan afspeelde. Maar in die tijd realiseerde ik me ook mijn fascinatie voor de verhalen van mijn vader – die marineofficier was – als hij weer terugkwam uit het buitenland. Ik herinnerde me toen opeens een scherp beeld dat ik als jongetje met hem op Curaçao – waar we toen woonden – schoenen ging kopen. Ik was toen enorm onder de indruk van een beeldschone verkoopster. Dat bleek het beeld te zijn dat ik nodig had voor mijn hoofdpersonage, maar de naam had zeker ook iets te maken met Farah Dibah, de knappe echtgenote van de toenmalige Sjah van Perzië. Zo ontstond Farah, als kind naar Nederland gevlucht uit Afghanistan waar haar vader tijdens de islamitische revolutie eind jaren zeventig werd vermoord.
Hoewel het natuurlijk eng was om als man over haar gevoelens, kon ik daarvoor putten uit het persoonlijke verhaal van Jihane die gelukkig bereid was een deel daarvan af te staan, te schenken aan Farah.”
Vader en zoon Chapelle
De elementen voor Farah kwamen dus uit de persoonlijke geschiedenis van Lucius; voor vader en zoon Chapelle kreeg inspiratie elders. “Om een of andere reden was ik gefascineerd door mensen met een Nederlands-Amerikaanse achtergrond. Dat gebruikte ik voor Paul. Zijn vader Raylan zou oorlogsverslaggever moeten zijn en voor dat personage werd ik geïnspireerd door de Amerikaanse oorlogscorrespondent Michael Herr (1940-2016). Die werd bekend met Dispatches (Verslagen uit Vietnam) over zijn ervaringen in de Vietnamese oorlog en als co-scenarist van films als Apocalyps Now en Full Metal Jacket. Dat gaf me de mogelijkheid te schrijven over die oorlog in Vietnam waardoor ik tijdens een fietstocht door dat land flink van onder indruk was geraakt.”
Dansjongens
Dat zijn de personages in de Hartland-trilogie, waarvan de delen ook los te lezen zijn. Al hebben de lezers die er nu aan beginnen het voordeel dat ze door kunnen lezen. Het hele verhaal speelt zich namelijk af in een tijdsbestek van vier tot vijf weken en dat beleef je het beste als je de delen na elkaar kunt lezen. Naast de personages moest er natuurlijk ook een aanleiding zijn om Farah terug te doen keren naar haar jeugd en haar vaderland.
“Ik wilde haar onderzoek laten doen naar een voor ons Westerlingen onbegrijpelijk aspect van die ontzettend rijke Afghaanse cultuur en geschiedenis. Ik stuitte bij toeval in een krantenartikel over dansjongens die daar gedwongen worden tot het dansen – en nog veel meer – voor mannen. Dat vond ik een mooie metafoor voor die tegenstelling.”
De recensie en (korte) samenvattingen van de drie delen staan hier onder.
Klik HIER voor interview met Lucius in Het Parool over De stad en het vuur en de Hartlandtrilogie.
Recensie
In 2013 won Walter Lucius de Schaduwprijs – voor het beste Nederlandse thrillerdebuut – met De vlinder en de storm. Het was het eerste deel van de Hartland-trilogie. In 2016 verscheen het tweede deel, Schaduwvechters en weer drie jaar later het slotdeel De stad en het vuur.
Nog meer dan in de eerste twee delen, laat Lucius in De stad en het vuur zien hoe het verleden van Farah Hafez en Paul Chapelle niet alleen veel overeenkomsten kent, maar ook hoe het met elkaar vervlochten is. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de vader van de laatste, Raylan Chapelle die oorlogsjournalist van The New York Times was en getraumatiseerd door de Vietnamoorlog. Hij vindt uiteindelijk relatieve rust in Kabul, maar kiest dan toch weer voor de oorlog die hem uiteindelijk fataal wordt. Die onrust en deze innerlijke strijd van deze PTSS-er zet Lucius geloofwaardig en meedogenloos neer. Maar ook de zoektocht van Farah is niet zonder gevaar. Ze komt (in 2009) terug in een veranderd Afghanistan in vergelijking met het land van haar jeugd. Zo krijgt ze al snel te maken met de Amerikaanse strijdkrachten die – om zeker te zijn van de steun van binnenlandse facties – een en ander oogluikend toestaan. Daarnaast wordt ze in Kabul in de tuin van het presidentieel paleis geconfronteerd met een traumatische gebeurtenis uit haar jeugd die ze al die tijd heeft geprobeerd te vergeten.
De Hartland-trilogie (in het kort)
1. De vlinder en de storm
Achter een ordinaire hit-and-run op een Afghaans jongetje in het Amsterdamse Bos blijkt een wereld van kindersmokkel en machtsmisbruik schuil te gaan. Journalisten Farah Hafez en Paul Chapelle gaan in De vlinder en de storm op onderzoek uit en raken levensgevaarlijk verstrikt in een internationaal crimineel netwerk en een politiek spel.
2. Schaduwvechters
Journaliste Farah Hafez wordt gezocht door internationale veiligheidsdiensten vanwege haar vermeende aandeel in een gijzelingsactie in Moskou. Ze vlucht naar Jakarta om haar onderzoek naar de criminele praktijken van een Russische oligarch door te zetten. Gesteund door collega Paul Chapelle, die in Moskou en Johannesburg nieuwe sporen vindt, legt ze het internationale netwerk van de Rus bloot…
3. De stad en het vuur
Meer dan dertig jaar geleden ontvluchtte Farah Hafez haar vaderland, nadat haar vader tijdens een coup werd vermoord. Nu keert de onderzoeksjournalist terug naar Afghanistan en begint ze een gevaarlijke zoektocht naar een crimineel netwerk waarin jongens worden verhandeld. En dan stuit ze op een geheim dat haar leven voorgoed zal veranderen…
Haar collega Paul Chapelle blijft in Moskou jagen op de daders van een aanslag op zijn geliefde en collega Anya Kozlova.