Titel | De val |
Auteur(s) | Melanie Raabe, Melanie Raabe |
Vertaler(s) | Sander Hoving, Sander Hoving |
ISBN | 9789023495437 |
Afmetingen | 215x136x30 mm |
Aantal pagina's | 352 |
Uitgever | Cargo |
Taal | Nederlands; Vlaams |
Levertijd | Niet meer leverbaar |
Prijs | € 21.99 |
Bindwijze | Paperback |
Gewicht | 444 gram |
Melanie Raabe debuteert met De Val. Een boek dat inmiddels al aan meer dan 20 landen is verkocht en in 15 talen gaat verschijnen en de filmrechten zijn ook al aan een filmmaatschappij in Hollywood verkocht.
Dan is de interesse wel gewekt maar ja denk ik dan: Hollywood? Als dat aar geen doorsnee snelle thriller is!
Niets van dit alles is waar en ik ben zeer positief verrast door dit debuut.
Een auteur van roman, Linda Conrads, heeft de moord op haar zus gezien en ook de moordenaar maar ze weet niet meer wie? Zij leeft in een zelf gekozen eenzaamheid en ziet slechts een paar mensen en haar huis verlaat ze nooit. Dan ziet ze moordenaar op tv: een journalist, Victor Lenzen. Zij gaat een thriller schrijven over de moord op haar zus en zij wil slechts een interview geven: aan de journalist die zij herkent als de moordenaar.
Zij wil hem in de val lokken en dan begint er een ka en muisspel! Hoe betrouwbaar zijn haar herinneringen en is hij wel de moordenaar? Wat is haar eigen rol geweest?
Melanie Raabe heeft een geweldig goede thriller geschreven waarbij het aantal personen zer beperkt zijn die ten tonele komen. Geen onbekende die uit de lucht komt vallen maar het spel tussen Linda en Victor. Knap gedaan waarbij je als lezer steeds heen en weer geslingerd wordt door beide visies.
Een meer dan verdienstelijk debuut en nu maar hopen dat zij dit kan volhouden bij haar volgende boek. In ieder geval een auteur om te blijven volgen. Ook hoop ik dat Hollywood dit boek in zijn waarde laat en de verfilming er eentje wordt waarbij we kunnen zeggen: Ja een goede verfilming.
Het is pas januari, maar De val van Melanie Raabe maakt grote kans het debuut van het jaar te worden. Een welhaast perfecte thriller heeft de Duitse Raabe (1981) afgeleverd. Niet voor niets verschijnt het in twintig landen en in vijftien verschillende talen en zijn de filmrechten naar Hollywood verkocht. Raabe, journalist, scenarioschrijver, blogger en actrice (haar korte verhalen werden al eerder bekroond) parachuteert zich met De val overtuigend in de (internationale) thrillerwereld.
“Ik ben niet van deze wereld. Dat zeggen de mensen tenminste. Alsof er maar één wereld bestaat.” Zo maakt de lezer kennis met de succesvolle maar raadselachtige schrijfster Linda Conrads die zich al ruim elf jaar verschanst in haar villa aan de Starnberger See.
Vanaf het moment dat zij het lichaam van haar vermoorde jongere zus vond, leeft ze teruggetrokken. Weinigen weten van dit trauma, de dader is nooit gevonden en met haar ouders heeft ze nauwelijks contact. Tot het moment dat ze op televisie het gezicht van de moordenaar – die ze even heeft gezien – ontdekt. Wraak, is haar eerste gedachte en ze besluit de journalist in de val te lokken om hem zijn gruwelijke daad te laten bekennen: ‘Ik kijk in het gezicht van de man die mijn zus heeft vermoord. De woede knijpt mijn keel dicht en ik denk maar één ding: ik zal je krijgen.’
Ze besluit een thriller te schrijven over de moord, Bloedzusters (“Ik weet wie mijn zus heeft vermoord. Dit boek is voor hem.”). Bij wijze van uitzondering laat ze zich dan door hem interviewen. Tijdens die confrontatie wil ze hem tot de waarheid over de dood van Anne dwingen.
De val kent nauwelijks zwakke punten of plekken. Het hoofdpersonage is met al haar gekte en onzekerheden magnifiek en diepgaand geportretteerd, alsof een ervaren auteur als Ruth Rendell Raabe gestuurd heeft. De plot zit prachtig in elkaar met genoeg momenten waarop de lezer op het verkeerde been wordt gezet, zonder dat dit ten koste gaat van de vaart en de plot zelf. Op de vorm (ook van Bloedzusters is een aantal hoofdstukken opgenomen) en het tempo valt niets aan te merken. Het is echter vooral de schrijfstijl die verrast en het talent van Raabe toont. En dat voor een debuut. Laten we hopen dat De val niet profetisch is bedoeld en dat de boeken die (hopelijk) volgen minder zullen zijn. Wat een debuut, wat een boek!