Titel | De held |
Auteur(s) | Jessica Durlacher |
ISBN | 9789023452836 |
Afmetingen | 215x136x37 mm |
Aantal pagina's | 382 |
Uitgever | Bezige Bij, De |
Taal | Nederlands; Vlaams |
Levertijd | Niet meer leverbaar |
Prijs | € 12.50 |
Bindwijze | Paperback |
Gewicht | 600 gram |
L’histoire se répète, de geschiedenis herhaalt zich. Niet letterlijk en niet op dezelfde plek, dat moge duidelijk zijn. Maar er is altijd een held met een hoofdletter, in elke situatie. Schrijfster Sara Silverstein groeide beschermd op, voor zover dat mogelijk is met een vader die in het concentratiekamp heeft gezeten en daar op latere leeftijd over publiceert. Maar op een dag wordt ze geconfronteerd met een verkrachter en korte tijd later wordt haar gezin slachtoffer van een brutale en gewelddadige overval. Het blijkt dan moeilijk het bijbels uitgangspunt geen geweld met geweld vergelden, vol te houden. Zeker als blijkt dat haar verafgoodde vader voor de zekerheid een wapen verborg. Sara herschikt wat ze heeft geleerd over goed en kwaad. Tegelijkertijd tekent haar zoon Mich voor een opleiding als Marine in de VS, waar haar beide kinderen zijn geboren. Sara probeert het drama in hun leven op te lossen, maar Mich blijkt degene te zijn die de knoop doorhakt. Hij heeft ook brief van zijn grootvader in handen gekregen waarin deze een heldenrol vervult, die echter haaks blijkt te staan op de feitelijke geschiedenis.
Durlachers De held is geen thriller in de traditionele zin en als veel lezers zullen verwachten. Met name de aanloop van het verhaal vraagt enig doorzettingsvermogen, moeite die wordt beloond naarmate het boek vordert. Het is eerder een psychologische roman met thriller (lees: misdaad) elementen en spanning. Belangrijke thema’s zijn – zoals vaak bij Durlacher – de Tweede Wereldoorlog en met name de Jodenvervolging en het verhaal van de overlevenden (zoals haar vader, de socioloog en schrijver G.L. Durlacher die leefde tussen 1928 en 1996) en het stempel dat drukte op de tweede generatie. In De held blijkt echter ook de derde generatie oorlogsslachtoffers niet onaangetast door wat er is gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog en het vervolg daarop. Dat – en natuurlijk de verhouding vader-dochter en nu moeder-zoon – geeft Durlacher net als de eerder gegeven thema’s mooi weer. De held getuigt van een schrijfster die zowel aan haar thema’s trouw blijft maar ook nieuwe wegen durft in te slaan. Durlacher lijkt dan ook de eigenlijke held van haar roman. Zouden meer auteurs mogen doen.